Se spune ca trei lucruri nu te tradeaza niciodata: o carte buna, un pahar de vin
vechi si o amanta urata. Din motive, sa le spunem profesionale, adaugasem la acesti
pilastri ai existentei noastre si o dona de bridge. Folosesc timpul trecut pentru
ca, dupa toate aparentele, nu te mai poti increde in nimic. Nici macar intr-o
dona banala.
Poate nu stiti, dar intre atatea altele, sunt si profesor de bridge. M-am specializat
in lectii pentru elevii de nivel intermediar si pot spune ca de-a lungul anilor
am avut si satisfactii. Multi dintre jucatorii de frunte ai tarii mi-au trecut
prin mana.
Acei care se ocupa cu aspectul didactic al minunatului nostru joc stiu ca elementul
fundamental al fiecarei lectii este...dona. Cu cat profesorul compune mai multe
done capabile sa ilustreze clar tema aleasa,
finaluri de joc,
laisser-passer-ul,
uppercut-ul,
taiul defosa etc. cu atat mai mult acesta
va fi un succes. Bineinteles, donele trebuie sa reziste tuturor intrebarilor si
interpretarilor, unele de o fantezie diabolica. Cei din bransa stiu despre ce
vorbesc.
O mana corespunzatoare din punct de vedere didactic trebuie, in primul rand, sa
aiba cartile astfel alese incat elevul, daca nu le joaca intr-o anumita ordine,
nu va reusi sa rezolve problema. Apoi, ea trebuie sa fie deosebit de pura, pentru
a nu putea fi afectata de jocul inferior sau neglijent al flancului.
Credeti ca este usor? Merita sa incercati odata. Fiecare profesor de bridge demn
de acest nume va poate spune adevarate povesti de groaza despre done aparent perfecte
care si-au tradat in mod las si neasteptat Pygmalion-ul.
Am patit-o si eu de nenumarate ori. Din cele 50-60 de done compuse sau adaptate
de mine, aproape toate mi-au tras clapa, pedepsindu-ma cand ma asteptam poate
cel mai putin. Spun aproape toate pentru ca una, draga de ea, m-a urmat si m-a
ajutat loial in cele doua decenii de cariera. Asta pana deunazi, chiar in saptamana
dinainte de a juca Turul Diviziei A de Echipe, m-a tradat si ea, asemeni unei
amante care, descoperindu-se brusc frumoasa, te lasa cu ochii in soare.
Dar iata dona:
|
♠ 6 5 3 2 |
|
|
♥ 7 4 |
|
|
♦
5 2 |
|
|
♣ A R D 7 6 |
|
♠ R V 9 4 |
|
♠ D 8 |
♥ D 10 4 |
Dealer: N |
♥ V 9 8 2 |
♦
D V 10 8 |
Vuln: N-S |
♦
9 6 3 |
♣ 10 4 |
|
♣ V 9 5 2 |
|
♠ A 10 7 |
|
|
♥ A R 6 5 |
|
|
♦
A R 4 3 |
|
|
♣ 8 3 |
|
Desigur, orice jucator grizonat este familiarizat intr-un fel sau altul cu ea.
Sud joaca 3NT, pe atac de Dama de caro.
Ideea didactica este evidenta: se da un
coup a blanc la trefla,
asigurandu-se 4 levate in culoare si cu aceasta contractul. Daca declarantul joaca
la trefla As, Riga, Dama nu mai poate face decat 8 levate.
In duplicatele de la antrenament pregatite pentru elevii mei am apelat la aceasta
dona de cateva sute de ori. Nu m-a dezamagit niciodata: fie declarantul juca mic
de trefla din ambele maini la levata a doua reusind contractul, fie tragea treflele
drept si intra odata. Nici o variatie, nici un accident. Un exemplu perfect de
dona didactica.
De curand, insa, am preluat de la un prieten plecat in vacanta o eleva noua. O
mutrisoara simpatica, cu ochi iscoditori si ironici, dositi in spatele ochelarilor.
Tipul de intelectuala cu sex-appeal subtire, dar cu atat nai periculos. Simteam
ca o s-o patesc cu ea, insa nu ma steptam ca tocmai vechiul meu tovaras de drum
sa ma tradeze de dragul unui suras fugar.
Domnisoara, sa-i spunem Claudia, a ajuns cum ma asteptam in 3FA si Vest a atacat,
normal, Dama de caro.
Era prima dona a duplicatului si, curios, m-am asezat langa ea, asteptand, sperand
sa capoteze pentru a ma pune, apoi, in valoare.
Claudia a preluat atacul, s-a incruntat la vederea mortului si, in mod cu totul
neasteptat, a jucat o pica mica pana la Dama Estului care a intors caro.Claudia
i-a dat drumul, ca si urmatoarei levate de caro. Avand deja 3 levate duse, Vest
a contraatacat Riga de pica. Sa innebunesti, Claudia a lasat si aceasta levat
flancului, practic impachetandu-se. A preluat a treia pica cu Asul (nu mai avea
incotro!) ajungand in pozitia:
|
♠ 6 |
|
|
♥ 7 |
|
|
♦
- |
|
|
♣ A R D 7 6 |
|
♠ 9 |
|
♠ - |
♥ D 10 4 |
Dealer: N |
♥ V 9 8 |
♦
V |
Vuln: N-S |
♦
- |
♣ 10 4 |
|
♣ V 9 5 2 |
|
♠ - |
|
|
♥ A R 6 5 |
|
|
♦
A |
|
|
♣ 8 3 |
|
A tras Asul de caro, aruncand o trefla de la mort. Est, obligat sa-si gardeze
trefla, s-a despartit de o cupa. Si abia acum, la levata a saptea, sadica Claude
si-a indreptat privirea asupra treflelor mele. De prisos sa va spun ce au insemnat
Asul, Riga si Dama de trefla pentru bietul Vest, incapabil sa tina in acelasi
timp si nouarul de pica si trei carti de cupa. Dupa ce a tras cele trei trefle,
Claude a revenit in mana pe Asul de cupa si, spre stupoarea ei, a facut ultima
levata cu sesarul.
Sarind in picioare s-a intors numai zambet spre mine (nu stiu care este motivul,
dar toti elevii din lume dupa ce au dus la bun sfarsit o dona preparata).
-Am reusit! Oh, Doamne, am reusit! Primul meu 3 FA! Se opri putin, incretindu-si
nasucul, apoi continua visatoare:
-De fapt, nu meritam. Cred ca l-au livrat dinadins. Sesarul de cupa nu trebuia
sa faca niciodata levata.
-Intr-adevar nu trebuia, i-am raspuns, dar ma refeream la cu totul altceva.