Vreti sa invatati sa jucati bridge?
Inainte sa cititi asta sau orice
altceva, sunt necesare doua lucruri:
1.Sa fiti capabili faceti un lucru care cere efort mult si multa munca,
numai pentru placerea de a-l face si pentru nimic altceva
2. Sa puteti sa radeti si atunci cand pierdeti si stiti ca ati gresit –
sa va distrati pentru ca va place ce faceti, indiferent de rezultatul jocului.
Cand dispare distractia, totul devine pierdere de timp…
Greu e pana incepi… Apoi devine din ce in ce mai greu…
Dar satisfactiile-s multe – pentru ca este unul din putinele lucruri de
pe lumea asta care combina in mod armonios mintea si sufletul. Prin bridge va
veti imbunatati memoria, modul de a gandi, capacitatea de a rezolva o problema
sau de a planifica actiunile, iar pe de alta parte, jucand mai mult, felul in
care jucati va ajunge sa va reprezinte pe voi ca persoana: orgoliul, ambitia,
bunatatea, puterea de a te bucura pentru cineva si de a admira pe cineva, bunul
simt si … lista ar putea continua, dar am sa va las pe voi sa le descoperiti pe
celelalte.
Este cumplit de greu sa faci ceva bine sau cu placere daca esti singur;
iar prin bridge ai sansa sa primesti unul dintre cele mai frumoase cadouri pe
care viata ti le poate darui: un partener! Si lupta devine mai usoara, pentru
ca se poarta in doi.
Pentru unii asta inseamna ca ai pe cine sa dai vina in momentul in care
ceva merge prost. Pentru altii, inseamna cu totul altceva: spirit de echipa,
incredere (in tine si in cel din fata ta), intelegere, inseamna sa inveti sa comunici, sa ajungi sa
cunosti pe cineva aprope la fel de bine ca pe tine insuti, sa stii cum se
intristeaza, cum se bucura si mai ales cum rade…
De ce sa va apucati sa invatati un joc nou? Pentru ca niciodata nu poti
sa stii cate satisfactii iti poate oferi un lucru nou pana nu-l incerci. Dar suntem
atat de ocupati si de grabiti incat n-avem timp nici macar pentru a suna un
prieten intr-o seara numai ca sa-l intrebam ce mai face…cand sa mai facem si
asta? Stiu eu? Poate ca in toata alergatura asta cotidiana va veni o zi cand vi
se va face dor sa vedeti muntii. Si la sfarsitul unei zile in care ati
retrait fericirea aceea deplina pe care
numai crestele muntilor si brazii ti-o pot da, in fata unui bine meritat vin
fiert (sau a unei la fel bine meritate beri) si a unor prieteni, va amintiti ca
aveti cartile de joc la voi. Si asa incepe…cu patru prieteni care stau la
aceeasi masa (sau daca nu aveti norocul sa aveti trei prieteni, macar cu patru
tovarasi de drum…)
Tu si cel din fata ta sunteti parteneri, formati o pereche (numita axa) si asta inseamna ca aveti acelasi
scop, sa castigati puncte impreuna, sa va bucurati impreuna. Retineti! Este un
joc de echipa, asadar greselile si lucrurile bune sunt toate ale echipei si nu
greselile ale partenerului si reusitele ale tale…si nici invers…Partenerul trebuie
sa ti-l alegi cu grija, dar odata ce l-ai ales, trebuie sa-l accepti asa cum
este – si cum suntem cu totii: cu multe defecte, cu multe greseli si cu multe
lucruri bune de oferit (numai sa stii sa le primesti…). Si nu uita: partenerul
tine intotdeauna cu tine, chiar daca uneori esti inclinat sa crezi altfel…
La fel, ceilalti doi de la masa sunt si ei parteneri si sunt adversarii
vostri (de joc, desigur, dupa multe asemenea seri s-ar putea sa va devina chiar
foarte dragi).
Si? Cum incepem? Impartim cartile de joc, in sensul acelor de ceasornic,
cate una la fiecare, pana se termina pachetul. Teoretic asta inseamna 13 carti
de fiecare, dar in functie de oboseala sau de numarul de beri baute s-ar putea
sa obtineti mai multe la unii dintre voi. Daca se inatmpla asta, nu va speriati
– le mai impartiti o data, sau de mai multe ori, pana obtineti 13 carti la
fiecare jucator(unele pachete de carti de joc contin si jokeri pentru jocul de
canasta; pe acestia ii scoateti deoparte, nu ii vom folosi).
Daca ati jucat vreodata whist, atunci va va fi mai usor sa retineti
regulile jocului, pentru ca sunt asemanatoare; daca n-ati jucat, atunci haideti
sa ne uitam impreuna la pachetul de carti din fata voastra: este format din 52
de carti, fiecare avand unul dintre cele patru simboluri (numite “culori”):
- trefla (c – club in engleza – veti intalni mai des notatiile din
limba engleza, probabil, - caro (d – diamond), - cupa (h –
heart) si - pica
(s – spade). Sunt cate 13 carti pe fiecare culoare, numerotate astfel (in
ordinea crescatoare a valorii lor): 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, J(valet),
Q(dama), K(popa) si A (as).
Cartile pe care le aveti in mana le veti ordona in functie de culori
(cartile de o anumita culoare la un loc) si este recomandabil a le aranja
astfel incat culorile rosu si negru sa alterneze, pentru a evita accidente (cum
ar fi sa confundati o dama de cupa cu una de caro in timpul unui joc…).
Jocul se desfasoara in doua etape: licitatia
si jocul de levata. În cadrul
licitatiei se stabileste numarul de levate pe care trebuie sa le castige
fiecare axa pentru a obtine puncte in finalul jocului. Apoi urmeaza jocul
propriu zis, in care se incearca sa se castige numarul de levate stabilite prin
licitatie. Sa vedem mai intai cum
castigati levate, pentru a intelege ce trebuie sa licitati:
Prima carte care se pune pe masa se numeste atac. Cel care face atacul poate incepe cu orice carte. Ceilalti,
in sensul acelor de ceasornic, pun si ei cate o carte, obligatoriu de aceeasi culoare
cu atacul, desigur, daca exista (adica daca spre exemplu, atacul este 10 de
cupa, ceilalti sunt obligati sa puna tot cupa, daca au; daca unul din ei nu are
cupa in mana sa, poate pune orice carte. Cel care pune cea mai mare carte de
aceeasi culoare cu atacul, acela castiga mana (levata) respectiva. Spre
exemplu:
Nord
3
Vest Est
10 6
Sud
Q
Necunoscand
numele jucatorilor, am notat pozitiile lor cu nord, sud, est, vest,
reprezentand punctele cardinale in care se afla fiecare. Vestul a atacat 10 de
cupa, iar levata o va castiga sudul, deoarece dama este de cupa si este cea mai
mare ca valoare dintre cele patru carti puse. Dar in situatia urmatoare? Cine
va castiga levata?
Nord
3
Vest Est
10 6
Sud
Q
Tot sudul? Nu. Este adevarat ca dama este mai mare decat 10, 6 si 3, dar
sudul nu a avut cupa, asadar levata o castiga vestul, deoarece zecele este cea
mai mare dintre cele trei carti puse in aceeasi culoare cu atacul.
Cel care castiga levata, acela
continua cu urmatoarea carte. In primul exemplu, sudul va da cea de-a doua
carte, iar in al doilea, vestul. Si se continua acest mod, pana ce toate cele
13 levate au fost jucate; am terminat astfel un joc (o dona).
Exista doua feluri de joc: cu atu sau fara atu. Daca in urma licitatiei s-a stabilit ca una dintre culori
este atu, aceasta inseamna ca orice carte din culoarea atuului are valoare mai
mare decat a cartilor din celelalte culori. Spre exemplu sa presupunem ca
trefla este atu in situatia de mai jos:
Nord
4
Vest Est
5 A
Sud
2
Nord ataca cu 4 de pica si cartea
cea mai mare de pica este asul; insa sudul nu mai are nici o pica in mana si
atunci poate sa puna orice carte; alege sa puna atu; cum atuul are valoare mai
mare decat orice carte de alta culoare, sudul castiga aceasta mana. Atentie!
Daca aveti carti in culoarea atacului, sunteti obligati sa puneti una din ele, iar daca nu, puteti pune
orice carte (nu neaparat atu!).
De asemeni, in exemplul de mai jos
atuul este tot trefla, nordul ataca cu 4 de pica, sudul nu mai are pica si pune
atu: 2 de trefla; insa de data aceasta nici vestul nu mai are pica si pune si
el un atu. Cum 5 de atu este mai mare decat 2 de atu, vestul va castiga aceasta
levata.
Nord
4
Vest Est
5 A
Sud
2
Daca in urma licitatiei s-a stabilit
ca jocul este fara atu (FA – sau veti mai intalni notatia NT (No Trump din
limba engleza)) aceasta inseamna ca nici o culoare nu este atu, asadar castiga
levata numai cel care pune cartea mai mare din culoarea atacului.
Si aici apare partea frumoasa a
jocului: nu conteaza cate levate ati castigat voi sau cate levate a castigat
partenerul vostru; conteaza cate levate ati castigat impreuna – si numai asta se va socoti la punctaj, la finalul
fiecarui joc. Daca nordul a castigat 5 levate, estul 3, sudul 4 si vestul una,
atunci spunem ca axa nord-sud a castigat 9 levate, iar axa est-vest 4.
Sa vedem acum ce inseamna sa licitati:
Ati vazut ce inseamna sa castigati
levate. Acum se pune problema urmatoare: cate levate trebuie sa castigati in
cadrul unui joc? Fiecare jucator, dupa ce a aranjat cele 13 carti primite, se
gandeste in primul rand ce culoare i-ar conveni sa fie atu (sau daca prefera FA
- fara atu) si in al doilea rand cate levate crede ca ar putea sa obtina impreuna cu partenerul sau daca atuul
ar fi cel dorit. Orice licitatie este castigata de cel care promite mai mult.
Primul care liciteaza este cel care a impartit cartile (sa aiba si el un
avantaj pentru efortul depus, nu?). Pentru a licita, trebuie sa fie convins ca
el impreuna cu partenerul lui pot castiga cel putin 7 levate (acesta este
primul nivel de licitatie). Daca acest numar i se pare greu de atins, spune
“PAS” (adica “eu nu am nimic de zis, sa vorbeasca urmatorul”). Liciatia, la fel
ca si jocul, se desfasoara in sensul acelor de ceasornic, asadar urmatorul este
totdeauna cel din stanga. Daca toti cei patru jucatori spun pas, se strang
cartile si se mai impart o data. Daca cel putin unul crede ca axa in care se
afla poate strange cel putin 7 maini, atunci spune o culoare si numarul de
levate pe care crede ca le poate obtine; spre exemplu: 1 inseamna: “eu
impreuna cu partenerul meu vom castiga cel putin 6+1 (deci 7) levate, daca atuul este caro”. 2FA inseamna: “axa
noastra poate castiga 6+2 (adica 8)
levate, daca jucam fara atu. 3 pici inseamna: “vom obtine 6+3 (9) maini daca pica va fi atu”; si asa
mai departe, numarul maxim posibil fiind 7 (6+7=13 levate).
Pentru ca licitatia trebuie sa fie
crescatoare, s-a stabilit o ordine a culorilor:
trefla<caro<cupa<pica<fara atu. Datorita acestei ordonari, trefla
si caroul mai sunt numite culori minore,
iar cupa si pica culori majore. Asadar, ordinea
licitatiilor posibile este urmatoarea: 1<1<1<1<1FA<2<2<2<2<2FA<3<…<7FA.
Cand urmeaza randul
vostru, nu puteti licita decat “pas” sau ceva superior ultimului anunt facut la
masa. Spre exemplu, daca cel dinaintea voastra a spus 1, nu mai puteti spune
nici 1, nici 1 - numai 1, 1FA, 2, …
Daca partenerul a avut
cuvantul inaintea voastra, trebuie ca in ceea ce spuneti sa tineti cont si de
parerea lui (de ce culoare prefera sau de faptul ca daca a spus “pas”, aceasta
poate sa insemne ca are numai carti mici). Dar nu uitati ca daca licitati mai
mult decat puteti realiza, veti pierde puncte la finalul jocului.
În momentul in care dupa
un anunt facut, urmatoarele trei persoane spun pas, (adica ”mai mult de atat eu
nu cred ca putem face”), licitatia este incheiata.
Haideti sa urmarim un
exemplu, in care nordul este cel care a impartit cartile, deci vorbeste primul:
Nord
|
Est
|
Sud
|
Vest
|
I
|
1
|
II
|
pas
|
III
|
1
|
IV
|
2
|
V
|
2FA
|
VI
|
3
|
VII
|
3
|
VIII
|
pas
|
IX
|
pas
|
X
|
pas
|
|
|
|
|
Ultimul anunt facut a fost
3, adica axa Nord-Sud trebuie sa castige cel putin 6+3=9 levate, atuul fiind cupa. Acest anunt poarta numele de contract,
iar persoana care a spus prima data culoarea (cupa) se numeste declarant. Dupa ce licitatia s-a
incheiat si contractul a fost
determinat, jucatorul din stanga celui care a anuntat culoarea contractulul face
atacul (in cazul nostru, nordul a anuntat prima data cupa, asadar estul ataca).
Dupa ce cartea de atac a fost pusa pe masa, partenerul declarantului (in
exemplul nostru sudul) isi etaleaza cartile, adica le pune pe masa cu fata in
sus. Rolul lui in aceasta dona s-a incheiat (de aceea este denumit “mort” in pozitia respectiva).
Declarantul va juca si cu cartile din mana sa si cu cartile mortului (pe care
le vad si adversarii).
Dupa ce analizeaza cartile
mortului, declarantul isi face un plan de actiune si apoi joaca incercand sa
respecte contractul, iar adversarii sai joaca incercand sa obtina cat mai multe
levate, pentru a impiedica declarantul sa castige levatele promise. Dupa ce
toate cele 13 levate s-au jucat (dupa regulile prezentate mai devreme), se
stabileste scorul: daca a fost realizat contractul, perechea care a reusit
acest lucru castiga un numar de puncte, iar daca nu, va castiga puncte axa
opusa.
Si cate jocuri jucati?
Pana cand? Pana cand observati ca nu mai radeti; sau ca incepe sa va supere
faptul ca adversarii au mai multe puncte; sau ca v-a deranjat o greseala a
partenerului, sau ca cei din axa opusa incep sa se incrunte ca ati realizat
contractul, in loc sa va felicite…Atunci veti sti ca trebuie sa va opriti si sa
spuneti NOAPTE BUNA, pentru ca maine va asteapta o noua ascensiune, pe drumul
pe care fiecare din voi si l-a ales….
Pentru cei care inca mai
au rabdare, va propun cateva exercitii:
1. In licitatia urmatoare,
aveti pozitia “nord”:
Est
|
Sud
|
Vest
|
Nord
|
pas
|
1
|
2
|
?
|
Aveti voie sa licitati 2? Dar 1FA? Dar
3? Dar pas? De ce?
2. Este ceva incorect in
licitatiile urmatoare?
a.
Est
|
Sud
|
Vest
|
Nord
|
1
|
2
|
1
|
pas
|
b.
Est
|
Sud
|
Vest
|
Nord
|
1FA
|
2
|
2
|
pas
|
3. In licitatia de mai
jos:
Est
|
Sud
|
Vest
|
Nord
|
pas
|
1
|
1FA
|
2
|
2
|
pas
|
pas
|
Pas
|
Care este contractul final? Cine este declarantul si cate levate trebuie sa
castige? Care este atuul? Cine face primul atac? Cine este mortul? Cate levate
trebuie sa castige axa opusa declarantului, pentru a-l impiedica sa realizeze
contractul?
4. In situatiile
urmatoare, precizati cine castiga levata (si o va deschide pe urmatoarea) si de
ce:
|
a.Contract:2
|
|
|
|
b.Contract:3
|
|
|
|
Nord
|
|
|
|
Nord
|
|
|
|
7 (atac)
|
|
|
|
4
|
|
|
Vest
|
|
Est
|
|
Vest
|
|
Est
|
|
A
|
|
9
|
|
2
|
|
8
|
|
|
Sud
|
|
|
|
Sud
|
|
|
|
K
|
|
|
|
7(atac)
|
|
|
|
c.Contract:1FA
|
|
|
|
d.Contract:4
|
|
|
Nord
|
|
|
|
Nord
|
|
|
K
|
|
|
|
J
|
|
Vest
|
|
Est
|
|
Vest
|
|
Est
|
4(atac)
|
|
Q
|
|
9
|
|
8(atac)
|
|
Sud
|
|
|
|
Sud
|
|
|
10
|
|
|
|
7
|
|